27/11/2025 Notícia

L’Hora Verda desperta l’interès per la ciència de la tardor en més d’un centenar de docents

Tècnic/a de comunicació

Gerard Gaya Gas

Sóc Màster en Comunicació Científica, Mèdica i Ambiental per la Universitat Pompeu Fabra-BSM (2021) i estic graduat en Biologia ambiental amb una menció en Biologia Animal per la Universitat Autònoma

Està afectant el canvi climàtic als arbres caducifolis? Quins pigments veiem quan canvien de color les fulles? Quant es tarda a desenvolupar una nova varietat de fruita? Està canviant l’abundància de bolets a Catalunya? Aquestes qüestions, entre moltes altres, s’han plantejat durant el primer webinar de l’Hora Verda, una nova iniciativa del CREAF i la Xarxa d’Escoles Verdes per connectar el món de la recerca ecològica amb els docents de primària i secundària de tot Catalunya.

Aquesta primera trobada virtual ha servit per conèixer a fons la ciència de la tardor i ha comptat amb l’assistència de més d’un centenar de docents de tota Catalunya. El seminari ha estat moderat per l’equip de comunicació del CREAF i ha gaudit d’una ponència sobre fenologia a càrrec de Jordi Cunillera, cap de la unitat de canvi climàtic del Servei Meteorològic de Catalunya, un parell sobre pigments fotosintètics i fruits realitzades respectivament per Maria José Aranzana i Marta Pujol, ambdues investigadores de l’IRTA i el CRAG, i una darrera sobre bolets per part de Sergio de Miguel, catedràtic de la Universitat de Lleida i investigador del CTFC. Aquest selecte grup científic ha explicat des dels conceptes més bàsics fins a la recerca i els avenços més recents, tot amanit amb diverses recomanacions sobre com traslladar tots aquests continguts a l’aula.

Podeu recuperar la gravació d’aquest seminari a continuació:

Tal com ha explicat durant la benvinguda a aquest cicle de simposis Cristina Palès, cap del Servei d’Educació Ambiental de la Generalitat de Catalunya, “això només és el principi, ja que esperem que l’Hora Verda esdevingui un punt de trobada de referència entre la comunitat científica catalana i el professorat, tant de primària com de secundària”. A principis de 2026 el projecte continuarà amb un parell de trobades més per seguir divulgant la ciència rere les estacions de l’any, les quals actuen com a fil conductor de l’Hora Verda.