Hem triat les estacions com a fil conductor perquè són un marc universal i proper, que ens permet connectar amb la natura i observar-la amb moltes ulleres diferents.
El CREAF i la Xarxa d’Escoles Verdes engeguen “L’hora verda”, un nou cicle de webinars pensat per connectar el món de la recerca ecològica als docents de primària i secundària de tot Catalunya. La iniciativa vol crear un espai de trobada estable on els docents puguin conversar amb persones de l’àmbit científic, compartir coneixement i despertar noves mirades sobre la natura, la biodiversitat i el canvi climàtic.
El primer seminari en línia, titulat “La ciència de la tardor”, tindrà lloc el 20 de novembre i servirà per inaugurar el projecte. Hi participaran expertes i experts del CREAF, la Universitat de Lleida, el Centre de Ciència i Tecnologia Forestal de Catalunya (CTFC), el Centre de Recerca en Agrigenòmica (CRAG) i el Servei Meteorològic de Catalunya (Meteocat), que explicaran de manera entenedora, però amb contingut tècnic i científic d’alt valor, què passa a la natura quan arriba la tardor. S’hi parlarà de pigments i colors, de com el canvi climàtic està afectant els bolets i la producció de fruits, o de si la tardor s’escurça, entre d’altres curiositats.
“‘L’hora verda’ és molt més que un cicle de webinars: és una porta oberta perquè ciència i centres educatius es retrobin en un mateix espai virtual, s’actualitzin i busquin plegats noves mirades que ajudin a connectar millor els infants i joves amb la natura”, comenta Paula Pérez, Cap de secció de Formació i Programes educatius de la Generalitat de Catalunya.
Imatge de la primera campanya de l'hora verda, connectem amb la tardor
La ciència darrera les estacions de l’any
El cicle “L’hora verda” comença al 2025 però segueix tot el 2026 amb tres trobades dedicades a les quatre estacions de l’any. Cada estació és un moment especial per mirar per la finestra, sortir i observar la natura, plena de fenòmens que desperten curiositat i que poden treballar-se des de moltes àrees del currículum educatiu, tant a primària com a secundària: des de la ciència i la geografia, fins a les arts o les matemàtiques. Plou més? Han començat a brotar les fulles? Per què cauen les fulles, té alguna utilitat?
“Parlar de fulles que canvien de color, d’ocells que migren, de flors que apareixen o desapareixen, de pedregades, pluges i sequeres… és parlar també dels canvis que provoca el canvi climàtic en aquests ritmes naturals”, comenta Anna Ramon, Cap de Comunicació del CREAF. Les estacions ens ajuden a unir observació, ciència i emoció, i a acompanyar als docents perquè puguin transmetre al seu alumnat una mirada més curiosa, connectada i positiva sobre la natura i la seva transformació constant.
A més, cada seminari en línia comptarà amb la participació de diferents centres de recerca d’arreu de Catalunya i amb la veu de noves expertes i experts. Això permetrà ampliar la xarxa de connexions entre els docents i la comunitat científica, enriquir la diversitat de mirades i obrir la porta a col·laboracions a llarg termini. Amb el temps, aquesta dinàmica vol crear una autèntica comunitat de persones compromeses amb l’educació ambiental i el coneixement científic compartit. “Volem que el col·lectiu docent tingui l’oportunitat de parlar directament amb les persones que fan ciència, de fer-los preguntes i de portar a l’aula el coneixement més actual”, expliquen des del CREAF. “Moltes vegades, aquestes trobades no són fàcils de coordinar i ‘L’hora verda’ vol omplir aquest buit i fer un pas endavant per crear una comunitat on compartir inquietuds, aprenentatges i recursos per ensenyar a estimar i comprendre la natura”.