20/04/2026 Notícia

CREAFBrux, la nova aposta estratègica del CREAF a Brussel·les

Cap de comunicació

Anna Ramon Revilla

Sóc llicenciada en Biologia (2005 UAB) i Màster en Comunicació Científica i Ambiental (2007 UPF). Des de 2011 sóc la responsable de Comunicació del CREAF.

De vegades els somnis es fan realitat, i si ens centrem en l’àmbit professional, la visió de l’Olga Roig, la responsable de l’àrea de pre-award del CREAF, era poder establir una una antena a Brussel·les que connectés el CREAF amb totes les novetats, entitats i oportunitats que ofereix l’Espai Europeu de Recerca.  

Avui, podem dir amb orgull que aquesta gran idea s’ha fet realitat i que el CREAF ha fet oficial CREAFBrux, una nova oficina d’enllaç amb la Comissió Europea al rovell de l’ou d’Europa. Al costat del Parlament Europeu, a la sisena planta d’un edifici al barri d’Ixelles i molt ben connectada amb l’aeroport, el CREAF ja disposa d’una oficina a les instal·lacions que el CSIC té a la capital de  la Unió Europea. El contracte inclou un despatx propi però també l’ús d’altres instal·lacions en el mateix edifici, com sales de reunions, espais de networking, una terrassa i una sala d’esdeveniments per a més de 80 persones. El desplegament d’aquesta oficina és un objectiu clau del projecte Severo Ochoa concedit al CREAF el 2024.   

El CREAF ha fet oficial CREAFBrux, una nova oficina d’enllaç amb la Comissió Europea.

El CREAF ha fet oficial CREAFBrux, una nova oficina d’enllaç amb la Comissió Europea.

El CREAF preveu fer un ús intensiu d’aquesta oficina amb la presència de l’Olga una setmana sencera al mes. D’altra banda, el personal de recerca amb projectes europeus podrà organitzar-hi reunions de projectes, actes o tenir un lloc on treballar en visites a la ciutat per assistir a altres esdeveniments. I, entre moltes altres iniciatives, aquest espai també serà una oportunitat per desenvolupar l’estratègia de comunicació internacional, que té pendent poder establir relacions significatives amb periodistes de l’anomenada bombolla de Brussel·les, amb periodistes instal·lats allà que cobreixen temes europeus, molts d’ells amb interès per la ciència o els temes ambientals.  

Un aspecte clau per l'estratègia del CREAF és que aquesta oficina comparteix espais amb d’altres entitats que també tenen una base a Brussel·les com és la FECYT, l’Agència Espanyola de Recerca (AEI), universitat europees, el CDTI, i el mateix CSIC. Això crea un espai de networking i de suport mutu molt interessant.  

Olga Roig

L’oficina té per objectiu recolzar al personal investigador del CREAF en la seva internacionalització, tan els que ja estan treballant en propostes europees, com els que volen fer-ho i necessiten aquesta connexió i formació. Amb l’oficina també volem donar més  visibilitat al CREAF i teixir connexions i aliances estratègiques que ofereixin noves oportunitats al centre i el facin competitiu en el proper programa marc de finançament de la Recerca (FP10).

Olga Roig, cap de l’Àrea de Pre-award del CREAF

Primeres presentacions 

Els dies 8 i 9 d’abril una representació del CREAF formada pel director del CREAF, en Joan Pino, la cap de l’àrea de Relacions Institucionals i Interacció Política, l’Alicia Pérez-Porro i la Cap de Comunicació del CREAF, l’Anna Ramon va fer un viatge institucional a Brussel·les per donar suport a aquesta nova iniciativa promoguda per l’Àrea de Pre-Award que lidera l’Olga Roig, amfitriona del viatge. L’objectiu de la visita era explicar la nova aposta a alguns actors claus establerts a Brussel·les.  

La primera visita va ser a la Delegació Catalana del Govern Català davant de la Comissió Europea, on els va rebre la Delegada del Govern Esther Borràs i la seva adjunta, Maria Rodríguez. Durant la visita van tenir l’oportunitat de presentar la nova oficina d’enllaç del CREAF i les nostres línies de recerca i de col·laboració internacional, a més de connectar-nos amb personal clau de d’aquesta delegació que poden donar-nos suport en aquesta nova etapa.  

L’endemà, l’equip del CREAF va visitar les oficines del CSIC per presentar-se davant de la Delegada del CSIC a Brussel·les, Elena Domínquez Cañas. També van assistir a la reunió diverses persones que treballen com a analistes dels temes de recerca d’interès per al CSIC a Brussel·les.  

Joan Pino CREAF

 Avui donem el tret de sortida de la nostra oficina d’enllaç amb la Unió Europea, que serà una peça clau de la nostra estratègia d’internacionalització. Ajudarà a visibilitzar el CREAF, fent de frontissa entre els actors de l’esfera de la Recerca a Brussel·les (amb els que fa molts anys que treballem) i el nostre personal de recerca i gestió, recolzarà la feina de l’àrea de preaward i ajudarà a reforçar la nostra cultura interna en programes europeus de finançament.

Joan Pino, director del CREAF

Meeting in a modern office, gathered around a large white table.

Presentació amb la Delegació Catalana del Govern Català davant de la Comissió Europea, la Delegada del Govern Esther Borràs i la seva adjunta, Maria Rodríguez