“En general, el que veiem és que totes dues ciutats tenen lliçons que intercanviar. Per la seva banda Barcelona podria involucrar durant tot el procés a les comunitats educatives; en el cas d'Utrecht podria adoptar el model de finançament públic, que redueix les desigualtats”, explica Arjen Buijs, professor de la Universitat de Wageningen i un dels autors principals de l’estudi. Pel que fa als reptes comuns, l'equip destaca que han de trobar-se formes més efectives d'implicar els nens i confiar més en la seva capacitat de compresió i expressió. També escoltar més a aquells amb diversitat funcional per a respondre millor a les seves necessitats, per exemple, la disposició dels elements d'un pati pot influir en com una nena amb autisme es relaciona amb els seus companys. Un altre desafiament és convèncer als adults dels beneficis d'aquests canvis: “alguns encara perceben el joc amb fang com una cosa poc higiènica o pujar en els arbres com una cosa perillosa”, afegeix l'experta.
Per a realitzar l'estudi, han fet servir una metodologia comparativa qualitativa entre Barcelona i Utrecht, basada en l'anàlisi de documents oficials i entrevistes a actors clau –ajuntaments, ONG i representants de les escoles-, i s'han complementat amb el seguiment d'aquests processos. Quant a l'abast, a Barcelona s'han analitzat programes com ara Refugis Climàtics, que va transformar els patis de 10 escoles en barris amb poca infraestructura verda, i el posterior Transformem els patis, que el 2021 va aconseguir reverdir 12 centres i el 2022 en va sumar 17 més, avui dia continua aquesta iniciativa. A Utrecht, la recerca s'ha centrat en els patis finançats per la subvenció municipal Greening the Schoolyard, que finança la transformació de deu col·legis a l'any, també iniciatives impulsades per ONG com IVN Natuureducatie i Jantje Beton.
L'equip també destaca que “una ciutat que funciona per als nens funciona per a tothom”, així que els governs que impulsen estratègies de participació infantil obren, al mateix temps, la porta a la inclusió d'altres grups vulnerables. “Això sí, per a dur a terme aquesta transformació han d'integrar les escoles i a la comunitat educativa en la planificació urbana, promovent un diàleg amb especialistes com ara pediatres, biòlegs o arquitectes”, finalitza Basnou.
Article de referència: Jeanroy, C., Rodela, R., Basnou, C., Venner, K., & Buijs, A. (2025). Inclusive urban planning for and with children: planning green playgrounds in Barcelona and Utrecht. European Planning Studies, 1–20. https://doi.org/10.1080/09654313.2025.2546938