08/06/2023 Notícia

El CREAF i el Departament d’Acció Climàtica piloten un nou mètode per introduir la natura a l’aula fent ciència

Comparteix

Una altra forma d’aprendre sobre ciència i natura: immersivament i amb sentit. La ciència ciutadana va néixer per donar respostes, per vincular la ciutadania i el coneixement d’una manera directa i vivencial. De la mà del CREAF i del Departament d’Acció Climàtica set centres de la Xarxa d’Escoles Verdes d’arreu de Catalunya estan desenvolupant els seus projectes científics i naturalistes a través de la ciència ciutadana. Aquests set projectes neixen d’un nou mètode basat en un model d’acompanyament que es va dur a terme durant el 2022.

L'octubre passat, una vintena de docents de vàries Escoles Verdes van completar les formacions dissenyades per integrar la natura a l’aula a través de la implicació directa en la recerca científica.  A partir d’aquí, set d’elles van decidir implementar tot allò après i fer ús d’aquest nou servei d’acompanyament per crear el seu propi projecte. Els set centres estan repartits per tot Catalunya i estan treballant en projectes de seguiment de la biodiversitat, de l’estat de salut dels boscos o de com canvien els calendaris naturals per culpa del canvi climàtic. L’escolania de Montserrat i altres centres educatius, des de Sant Pere de Ribes fins a Berga o Oliana, són exemples d’instituts i escoles que s’hi han implicat. 

Durant la formació, els i les docents van aprendre què era la ciència ciutadana i com aquesta es pot relacionar amb la natura. Van conèixer els diferents projectes del CREAF en aquest àmbit de la ciència i com podien crear-ne un de propi, nodrint-se de l’experiència de tres magnífics docents que els van explicar la seva vinculació amb la ciència ciutadana. I van posar fil a l’agulla! 

Alumnat de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una visita a la serra que li dona nom al centre. Foto: Pau Guzmán.
Alumnat de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una visita a la serra que li dona nom al centre. Foto: Pau Guzmán.

Amb l’ajuda dels professionals del CREAF, al llarg de l’hivern, els docents van preguntar-se què volien fer i van plantejar un projecte amb el seu alumant que pogués ser sostenible al llarg dels anys. D’aquesta manera, es va relligar la ciència ciutadana amb estructures prèviament disponibles: assignatures obligatòries, matèries optatives i grups verds i/o ecologistes. Ara estan desenvolupant tota la feina. Quins projectes estan duent a terme? 

7 centres pilot 

Des del Prepirineu fins el Tarragonès, passant per la costa i la plana, la ciència ciutadana s’està estenent entre els joves. Set centres ens acompanyen en la descoberta.

A l’IE d’Oliana, la primavera s’ha despertat amb els alumnes de 4t d’ESO observant els processos del seu entorn natural, atents a la sortida de les fulles i la floració de la vegetació que els envolta participant en l’observatori ciutadà RitmeNatura, un projecte de ciència ciutadana que estudia com canvia la fenologia de les espècies, és a dir, els seus cicles biològics.  

A la Catalunya central, l’alumnat de l’Escolania de Montserrat roman atent a la primavera i la salut dels boscos, resseguint-ne el ritme en les seves passejades per la Muntanya de Montserrat i a vista d’ocell,contribuint al projecte AlertaForestal.  

Alumnat de 4rt d’ESO de l’IE d’Oliana que participa en el programa d'acompanyament, juntament amb la seva tutora, Conxita Balart, i la tècnica de ciència ciutadana i educació ambiental del CREAF, Laura Force. Foto: Pau Guzmán.
Alumnat de 4rt d’ESO de l’IE d’Oliana que participa en el programa d'acompanyament, juntament amb la seva tutora, Conxita Balart, i la tècnica de ciència ciutadana i educació ambiental del CREAF, Laura Force. Foto: Pau Guzmán.

A Sant Sadurní d’Anoia també els ha cridat l’atenció RitmeNatura i alumnes de l’Escola Vedruna lligaran l’observació fenològica i el dibuix naturalista: seran experts en el més mínim detall de la natura! Però encara n’hi ha més, l’alumnat de l’INS Jaume Huguet de Valls pren una posició envejable: seran el punt d’observació més meridional del territori!  

Altres centres han decidit sortir a la recerca de la biodiversitat que els envolta fent-se seva la plataforma de ciència ciutadana iNaturalist: un quadern de camp a la butxaca. 

A l’INS Serra de Noet de Berga, alumnes de 1r d’ESO i de l’Escamot verd resseguiran la Serra de Noet per identificar tots els organismes que hi puguin trobar, coneixent de ben a prop la vida que acull.  

En un ecosistema completament diferent, a la Riera de Ribes, l’alumnat de l’Ecomontgròs de l’INS Montgròs de Sant Pere de Ribes, aprofitarà per desenvolupar una metodologia de recompte d’espècies invasores i també faran les observacions amb l’aplicació iNaturalist: d’aquesta manera, lligaran una tasca que desenvolupen des de fa molts anys a través de l’ApS amb la ciència ciutadana. 

Alumnes de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una sortida de camp. Foto: Pau Guzmán.
Alumnes de 1r d'ESO de l'Institut Serra de Noet (Berga) en una sortida de camp. Foto: Pau Guzmán.

Però les sinèrgies no acaben aquí. L’IE Intermunicipal del Penedès estudiarà la bidiversitat de la zona de la Riera de Sant Sadurní d’Anoia i preparà cartells i QRs pel poble amb tot allò que descobreixin!  

Seguiu els avenços i troballes d’aquests centres a través de les nostres xarxes i de les properes edicions del butlletí. L’educació i el coneixement ens uneixen a totes en pro de la natura. Fent recerca aprenem i protegim. 

Notícies relacionades

Infografia
Bosc madur CREAF
Infografia

Atributs d'un bosc madur

Reportatge
Bosc madur CREAF
Reportatge

Qui viu en un bosc madur?

Notícia
Transport muntanya. Imatge: Unsplash, domini públic.
Notícia

Les economies de muntanya fan públiques 25 propostes per garantir la seva prosperitat